Auto moto

Auto čo chcel Edison

Ako prvý
Drvivá väčšina ľudí si dnes spája pojem elektrické auto s pomerne drahými vozidlami značky Tesla a považuje myšlienku auta poháňaného elektrinou za modernú, za inováciu. Opak je ale pravdou. Málokomu napadne, že história automobilizmu je plná elektromobilov už od svojho začiatku. Nápad využiť elektrinu na pohon vozidla začal už v prvej polovici 19. storočia. Za skutočný elektromobil ale môžeme považovať až dielo Thomasa Parkera z roku 1884.  

elektroauto

Ford a Edison
Je menej známe, že to bol práve Thomas Alva Edison, ktorý motivoval Forda, ktorý pre Edisona pracoval, aby začal s výrobou automobilov na benzínový motor. Neskôr však začal zastávať názor, že elektrina je budúcnosť. Medzi rokmi 1913 a 1914 Ford preinvestoval viac než 1,5 milióna dolárov (čo by dnes predstavovalo asi 32 miliónov) do vývoja a výroby dvoch prototypov auta s elektromotorom, ktoré sa malo stať cenovo dostupným a revolučným. Vstup na trh sa odďaľoval a v roku 1917 už bolo jasné, že sa vozidla zákazníci nedočkajú. Problémom totiž bolo, že Ford odmietol použiť iné batérie ako tie Edisonove, bohužiaľ, sa ukázali ako príliš drahé a hlavne neschopné rozchodiť auto.


škoda

Niet sa čoho báť
I keď sa behom času objavilo množstvo ďalších pokusov, pravdou ostáva, že ponuka elektromobilov sa síce rozšírila no ich ceny sa stále držia vysoko. Od konca 90. rokov sa o kvalitné modely snažia mnohé známe značky: Nissan, BMW, Volkswagen či konečne General Motors s Fordom. V súčasnosti sú samozrejme najpopulárnejšie Tesly. Je teda z čoho si vyberať a od roku 1827, kedy sa maďarsko-slovenskému benediktínovi Štefanovi Aniánovi Jedlíkovi podarilo vyriešiť praktické problémy elektromotoru, sme sa posunuli ďaleko. Potrvá ešte nejaký čas kým sa z ciest vytratia s klasickými spaľovacími motormi, no na slová Thomasa A. Edisona, že elektrina je budúcnosť, raz skutočne dôjde.